piątek, 28 lutego 2020

"Kasacja" - Remigiusz Mróz

Tytuł: Kasacja
Seria: Joanna Chyłka (tom 1)
Autor: Remigiusz Mróz
Wydawnictwo: Czwarta strona
Data wydania: 13.11.2019
Data pierwszego wydania: 01.01.2015
Liczba stron: 496
Ocena: 7/10

W końcu nadszedł ten moment i po raz pierwszy sięgnęłam po książkę Remigiusza Mroza. Oczywiście z zamiarem jej przeczytania. To było moje pierwsze spotkanie z jego twórczością. Czy okazało się udane? Tak, tak - naprawdę cieszę się, że wkroczyłam na drogę bezwzględnych prawniczych i przestępczych manipulacji. Jednocześnie czuję ulgę i spokój, że tylko poprzez kartki niniejszej książki. W prawdziwym życiu nie potrzeba mi takich wrażeń, ale poczytać o nich zawsze można.

Moim zdaniem świat prawniczy należy do osób odważnych, a więc z całą pewnością nie dla mnie. Miło było więc zagłębić się w te realia chociażby za pomocą literackiej pracy owego autora. Tom pierwszy serii o Joannie Chyłce uważam za bardzo interesujący. Jestem zadowolona, że zdecydowałam się go przeczytać. Co (a raczej kto) najbardziej podobał mi się w historii charyzmatycznej pani adwokat i jej niewinnego aplikanta? Może zdziwię was jeśli napiszę, że po prostu... oni sami. Cięte riposty, przepychanki słowne, ciekawy styl życia - autor naprawdę wykonał świetną pracę tworząc postać sławnej już Chyłki.

Bardzo lubię czytać kryminały, więc zetknięcie z serią o Chyłce musiało dojść do skutku. Czułam się nią zaintrygowana, ale dopiero teraz znalazłam czas, by zacząć z nią przygodę. Od razu zaznaczę, że pierwsza część nie wciągnęła mnie ta tyle, by nie móc się od niej oderwać i pędzić natychmiast po kolejny tom, ale naprawdę dobrze się ją czytało. Przede wszystkim spodobała mi się kreacja nieszablonowych postaci, niespodziewane zwroty akcji i humorystyczne sceny z ich udziałem. Ten duet jest niesamowity, nie razi infantylnością ani nie jest przerysowany. Wydaje się fajny, swojski i na poziomie.


"Na świecie jest właśnie taka sprawiedliwość, jaką dostaliśmy. Każdy ma swoją rolę do odegrania. Prokurator wyolbrzymia, my pomniejszamy, a sędzia szuka czegoś pośrodku. A przedtem ktoś układa normę prawną, wokół której wszyscy tańczymy jak pieprzeni Indianie, odpychając się wzajemnie i podkładając sobie nogi. To jest sprawiedliwość w demokratycznym wydaniu."

Kordian Oryński właśnie rozpoczyna aplikację adwokacką w najlepszej kancelarii prawniczej w mieście. Jego patronką zostaje przebojowa Joanna Chyłka. Od razu trafia mu się gruba sprawa - zabójstwo dwóch osób. Razem z panią adwokat bronią bezwzględnego mordercy. Uwierzyli (czyżby na pewno?) w jego niewinność i starali się doprowadzić do kasacji, chcąc wykazać, że w poprzednich postępowaniach wystąpiły rażące okoliczności, co do ich przebiegu. Nie jest to wcale łatwe zadanie, zwłaszcza, że pewne osoby czyhają na ich zdrowie i życie. Fabuła okazała się dość oryginalna, gdyż do tej pory nie czytałam jeszcze książki o kasacji. Poprzez tę powieść dowiedziałam się wielu interesujących rzeczy na tematy prawnicze, gdyż autor wiernie odzwierciedlił ich realia, w niewielkim stopniu uciekając się do skorzystania z prawa tworzenia fikcji literackiej. Cała sprawa z wybronieniem skazańca okazała się ciekawa i miała nieprzewidywalny przebieg. Niektóre wątki nieco się dłużyły, ale w ogólnym rozrachunku książka wypada naprawdę świetnie. Największy plus przyznaję za ciekawych i nietuzinkowych bohaterów, którzy pomimo swych wad osobowościowych, wywołują ciepłe uczucia. W końcu to one nadają im takiej świetności i naprawdę miło obserwować ich kolejne niespotykane na co dzień poczynania.

Autor postarał się w najprostszy sposób przedstawić realia prawniczych postępowań, nie zanudzając przy tym czytelników. Stworzył ciekawe, błyskotliwe dialogi. Większość książki czyta się zatem płynnie, dzięki prostemu i przystępnemu stylowi nie trzeba dwa razy analizować niemal żadnego fragmentu powieści. Ciągle pozostawałam w niepewności, co do winy oskarżonego a zakończenie jego historii okazało się dla mnie zupełnie nieprzewidywalne. Jako kryminał Kasacja wyróżnia się w swoim gatunku i jest naprawdę świetnie zrealizowanym pomysłem literackim.

Pierwsza część serii o Joannie Chyłce to nieprzewidywalna historia o zawiłych realiach systemu prawniczego. Kasacja to kryminał napisany prostym językiem, który zaskakuje i nie pozwala się nudzić. Jego niezwykli i realistyczni bohaterowie potrafią przemówić do czytelników w sposób iście dobitny, sprawiając, że ich przygody naprawdę robią wrażenie.
 

16 komentarzy:

  1. Wciąż czekam na wolny czas, kiedy będę mogła zagłębić się w te przygody. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Chylke

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasem zerkęłam na serial, jak ktoś oglądał z domowników, ale jakoś go nie pokochałam. Z książek Mroza mam na oku tylko jedną i to tą, dotyczącą pisania ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie od Chyłki chcę zacząć przygodę z kryminałami Mroza.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zazwyczaj nie czytam takich książek, ale ta wygląda zachęcająco. Muszę ją kupić i przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pora zacząć czytać książki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. ������

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyłka na maksa mnie wciągnęła.
    Nie pozostaje mi nic więcej, jak zachęcić wszystkich do przeczytania ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię tę serię :) Strasznie szybko się ją czyta :) Chociaż muszę przyznać, że jakość poszczególnych części nie jest taka sama. Są tomy lepsze i gorsze, ale mimo to warto przeczytać całość :) Przed Tobą kilka części do nadrobienia, ale miło spędzisz ten czas :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubie takie filmy ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. chyba książki i z doskoku seriale ;) ale film też by się dało z tego zrobić ☺

      Usuń
  11. Lubię książki autora, ale tej serii nie czytałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakoś w ogóle nie mam przekonania do serii o Chyłce, nie mówiąc w ogóle o twórczości Mroza.

    OdpowiedzUsuń
  13. KIEDYŚ dam szansę tej serii, jednak póki co nie mam na nią ochoty ani czasu :)

    OdpowiedzUsuń